Karš un miers: efektīvas konfliktu risināšanas ceļvedis
Konfliktsituācijas var rasties ikvienā uzņēmumā - pat tādos, kuros valda visdraudzīgākā atmosfēra. Un tas nav nekāds brīnums, jo cilvēku viedokļi un nostāja dažādos jautājumos mēdz atšķirties. Taču, lai sīks konflikts nekļūtu par milzu problēmu, kas kaitē darba atmosfērai un sabojā attiecības starp kolēģiem, ir ļoti būtiski apturēt to jau pašā sākumā, tādējādi izvairoties no nepatīkamajām sekām. Mēs piedāvājam dažus ieteikumus, kurus vērts paturēt prātā risinot konfliktu un mēģinot nonākt pie kopsaucēja.
Nemeklē vainīgo - izproti cēloni
Cilvēki pieļauj kļūdas, jo reizēm mēdz rīkoties iracionāli un neatbilstoši tam, kas no viņiem tiek sagaidīts. Taču koncentrējot savus spēkus uz vainīgā atrašanu, var itin viegli palaist garām iemeslu, kāpēc konflikts vispār ir izcēlies.
Šeit var palīdzēt darbs ar emocijām. Kādas emocijas Tevī izraisa konflikts un kāds ir to cēlonis? Iespējams, ka Tu jūties dusmīgs vai vīlies, jo kolēģis laikus nepabrīdināja par gaidāmajām izmaiņām projektā, tādēļ Tev nācās steigā paveikt daudz darba un rezultāts nebija tik labs kā nepieciešams. Šādi definējot savas sajūtas un to cēloņus, Tev būs vieglāk komunicēt ar otru konfliktā iesaistīto pusi.
Nedomā par to, kurš uzvarēs vai kuram galu galā izrādīsies taisnība
Risinot konfliktsituāciju, uzvara ir tad, kad abas puses ir nomierinājušās, nonākušas pie kopsaucēja un izlīgušas. Ja uzskatīsi, ka cilvēks vai cilvēku grupa, ar kuru Tev radušās nesaskaņas, ir Tavi pretinieki, Tev būs jāpieliek krietni vairāk pūļu, lai nonāktu pie atrisinājuma.
Būt atvērtam - tas nav vienkārši, it sevišķi tad, ja ar konkrēto cilvēku jau iepriekš ir bijuši strīdi (vai arī tad, ja Tu esi simtprocentīgi pārliecināts par savu taisnību). Taču konflikts, kas tiek risināts savstarpējas cieņas atmosfērā, var Tev palīdzēt labāk izprast otru cilvēku un iegūt informāciju, kas palīdzēs nonākt pie abām pusēm pieņemama risinājuma.
Sadarbojies ar otru konfliktā iesaistīto pusi
Daudzi no konfliktiem darba vietā rodas atšķirīgu komunikācijas stilu dēļ. Piemēram, Tu vari kaut ko pateikt, taču darba kolēģis to uztver citādāk, nekā Tu to biji domājis. Šī problēma kļūst arvien aktuālāka digitālajā vidē, kad liela daļa komunikācijas nenotiek aci pret aci.
Mudinot otru konfliktā iesaistīto pusi sadarboties, Tu parādīsi, ka esi atvērts un gatavs uzklausīt. Tavs kolēģis var sniegt Tev vērtīgus padomus par to, kā labāk komunicēt, lai nākotnē izvairītos no pārpratumiem. Lieliski, ja situācijas pārrunāšanai varat tikties klātienē, jo tam var būt būtiska loma veiksmīgā konflikta atrisināšanā.
Atzīsti savas kļūdas
Pat tad, ja esi pārliecināts, ka taisnība ir Tavā pusē, vienmēr ir kaut kas, ko Tu vari darīt labāk. Piedāvājot piemērus, kā Tu varētu uzlabot savu rīcību un atzīstot savas kļūdas, Tu veidosi atvērtu un godīgu sarunu.
Šādā atmosfērā arī otrai konfliktā iesaistītai pusei būs vieglāk izvērtēt savu rīcību. Tā rezultātā pie abiem pieņemama risinājuma nonāksiet ātrāk un nākotnē būs vienkāršāk izvairīties no līdzīgām situācijām.
Pienācis laiks kaut ko mainīt savā darba vidē? Apskati jaunākos darba piedāvājumus