5 atjautīgi paņēmieni, kā reaģēt uz kritiku darbā
Kā teicis Aristotelis, “Ir tikai viens veids, kā izvairīties no kritikas: neko nedari, neko nesaki un nekas neesi.” Ikdienas dzīvē tas gan nav iespējams un ikvienam no mums ik pa laikam nākas uzklausīt kritiku. Savstarpēja viedokļu apmaiņa ir normāla darba dzīves sastāvdaļa, taču cilvēku reakcijas uz to var būt dažādas. Ja Tu proti uztvert kritiku mierīgi - lieliski! Bet, ja kritiskas piezīmes Tevī izraisa drīzāk negatīvas emocijas un reizēm no dusmām pat vari "uzsprāgt", aicinām izlasīt šo rakstu, lai iemācītos, kā reaģēt uz kritiku “ar vēsu prātu”.
Mieru, tikai mieru
Šī vecā, labā Karlsona atziņa ir piemērojama daudzās situācijās, bet jo sevišķi tad, kad kāds Tevi kritizē. Izdzirdot piezīmes par savu darbu, lielākajai daļai cilvēku dabiskā reakcija būs aizstāvēties, taču šis nav tas brīdis, kad ļaut vaļu emocijām. Ievelc dziļi elpu un lēnām saskaiti līdz desmit - domas ir krietni loģiskākas un konstruktīvākas, kad esi mierīgs. Iespējams, ka priekšnieka teiktais, kas sākumā šķita kā uzbrukums, patiesībā ir vērtīgs padoms.
Kritika - Tava iespēja kļūt labākam
Starp vārdiem “aizvainojums” un “kritika” ne vienmēr var vilkt domuzīmi. Kritika, it sevišķi, ja tā ir konstruktīva un pamatota, var kalpot kā rīks, kas palīdz Tev pilnveidoties, tāpēc tajā ir vērts ieklausīties. Ja kolēģis norāda uz Tavām vājajām pusēm, kuras Tu vari uzlabot - liec to aiz auss, un atceries, ka ar gribasspēka palīdzību Tu vari paveikt daudz vairāk kā sākumā šķiet.
Uzdod precizējošus jautājumus
Ja Tev šķiet, ka tikko esi saņēmis pārmetumu lavīnu, iespējams, ka ir vērts uzdot kritizētājam dažus precizējošus jautājumus, lai saprastu, kur īsti ir problēma. Bieži vien cilvēki izsaka kritiku, taču tai pat laikā aizmirst paskaidrot, kas būtu jādara, lai situāciju labotu. Rezultātā rodas pārpratums un kritikas saņēmējs ir apvainojies vai neizpratnē. Šādu situāciju var atrisināt, lūdzot kritizētāju argumentēt viedokli un noskaidrojot, kā visefektīvāk novērst kļūdas.
Pārliecinies, vai kritika atbilst lietas būtībai
Piekritīsi, ka ir muļķīgi kritizēt mikroviļņu krāsni par to, ka no tās nevar nosūtīt īsziņu. Tikpat muļķīgi ir kritizēt otra cilvēka darbu, neizprotot tā būtību, vai kritizēt kādu par to, ko viņš vai viņa nav darījis. Ja esi nokļuvis šādā situācijā un jūti, ka kritika neatbilst lietas būtībai - nav vērts ielaisties strīdā vai apvainoties. Galu galā, šādai kritikai var būt visai maz sakara ar reālo situāciju, tādēļ neuztver to personīgi.
Neviens nav ideāls
Mēs visi mēdzam pieļaut kļūdas un, pat tad, ja Tu centies savu darbu izdarīt pēc iespējas labāk un rūpīgāk, pastāv iespēja, ka tas nebūs perfekts. Tāpēc atbrīvojies no pārliecības, ka visam vienmēr jābūt ideālam un jebkam, kam Tu ķeries klāt, ir jāizdodas ar pirmo reizi. Pārmērīga tieksme pēc perfekcionisma patiesībā krietni attālina Tevi no ideālā rezultāta, kuru tik ļoti vēlies sasniegt. Turklāt, noraidot jebkādu kritiku, kas neatbilst Tavam ideālajam priekšstatam par to, kā jānotiek lietām, Tu liedz sev iespēju pilnveidoties.