Aptauja rāda, ka Latvijā darbinieki darba laikā sociālos tīklus neapmeklē
Speciālistu darba portāla cvmarket.lv veiktajā aptaujā uz jautājumu “Vai Jūs slēpjat no sava priekšnieka, ka darba laikā apmeklējat sociālos tīklus?” 40% no visiem respondentiem atbildēja, ka darba laikā sociālos tīklus neapmeklē vispār, savukārt 25% atzīmēja, ka dara to ļoti reti, turklāt tikai pauzēs, kad atpūšas no pienākumu veikšanas. Aptaujā piedalījās 280 respondentu un tikai 1% norādīja, ka šo faktu no sava darba devēja slēpj, jo darba laikā izmantot sociālos tīklus ir aizliegts.
Cvmarket.lv pārstāvis Kristaps Kolosovs uzskata: “Šie ir labi rādītāji, pēc kuriem var novērtēt arī darbinieku produktivitāti. Ja gandrīz puse no aptaujātajiem norāda, ka sociālos tīklus darba laikā neizmanto, ir skaidrs, ka viņi savus pienākumus veic ātrāk un atpūtas pauzes, iespējams, velta neformālai sarunai ar kolēģiem.”
Ņemot vērā, ka 11% aptaujāto neuzskata, ka šādas darbības būtu jāslēpj, K. Kolosovs saka: “Darba ņēmēji ar sociālo tīklu caurskatīšanu zaudē uzmanību un laiks, lai atkal ieietu ritmā ir visai ilgs. Tādā veidā vienas darbadienas laikā darbinieks var izšķērdēt vairāk kā stundu, kuru laikā būtu jāveic tiešie pienākumi.”
15% respondentu faktu par sociālo tīklu apmeklēšanu darba laikā neslēpj, jo ir pārliecināti, ka priekšniekam ir svarīgs darba rezultāts, nevis process. “Pirmkārt, mums jāsaprot, ka vislielāko ļaunumu nodarām paši sev, jo vienlaicīgi lasīt jaunākās ziņas Facebook.com un komunicēt ar klientu pa tālruni ir neiespējami. Darba rezultāts pats no sevis nerodas, tāpēc pienākums būs jāveic tik un tā, kas pēc tam atspoguļosies ieguldītajās stundās un varbūt pat atalgojumā,” uzskata K. Kolosovs.
Vaicājot, kā novērst sociālo tīklu lietošanu darba laikā, K. Kolosovs atbild: “Paņēmieni ir dažādi, sākot ar sociālo tīklu atslēgšanu datoros, beidzot ar programmu uzstādīšanu, kas uzskaita laiku, kad darbinieks veic savus pienākumus un veido ekrānšāviņus, kas var kalpot kā pierādījums, ka darbinieks ir apzinīgi strādājis, vai tieši pretēji - patiesībā caurskatījis ziņu portālus vai savus sociālo tīklu profilus. Tomēr, manuprāt, ir jāsāk ar darbinieku lojalitātes veidošanu pret konkrēto uzņēmumu. Ir jāpaskaidro, kāpēc darba laikā nav ieteicams pētīt sociālos tīklus, jo varbūt daudziem šķiet, ka tā ir vienkārši priekšnieka iegriba. Veidojot lojalitāti, darbinieki izjūt cieņpilnu attieksmi pret darba devēja noteiktajiem iekšējās kārtības noteikumiem un tos arī ievēro.”