61% aptaujāto uzskata, ka ārējā izskata īpatnības var liegt cilvēkam tikt pie kārotā darba
Darba portāla cvmarket.lv aptaujā “Kāds kandidāta ārējais izskats varētu liegt viņam/ viņai iegūt sapņu darbu” noskaidrots, ka lielākā daļa respondentu jeb 39% uzskata, ka kandidāta ārējais izskats nav nozīmīgs. Savukārt 26% pauduši, ka šķērslis amata iegūšanai varētu būt nekopti zobi, bet 11% norādījuši atbilžu variantu “Nekoptas rokas”.
Salīdzinoši mazāk aptaujāto atzīmējuši tādus atbilžu variantus kā “Netradicionāls matu sakārtojums” (7%), “Tetovējumi” (5%), “Pīrsingi” (4%), “Sejas defekti” (3%), bet tikai 1% atbildējis, ka “Nesportiska ķermeņa uzbūve” varētu būt par iemeslu nepieņemšanai amatā.
“Tādas vispār pieņemtas normas kā personiskā higiēna ir būtiska ne tikai darba vidē, bet arī saskarsmē ar citiem cilvēkiem. Līdz ar to kandidātam pašam būtu jāizvērtē, kāds matu sakārtojums vai apģērbs būtu piemērots dodoties uz darba interviju, piemēram, bankā vai kafejnīcā. Tas, cik godprātīgi no darba devēja puses ārējās īpatnības tiek izvērtētas, ir godprātības un personisko vērtību jautājums,” uzskata cvmarket.lv pārstāvis Kristaps Kolosovs.
Salīdzinot datus ar Lietuvā veiktu aptauju, kurā piedalījās 1174 respondentu, rezultāti ir visai līdzīgi. Tāpat kā Latvijā 39% respondentu uzskata, ka ārējais izskats nav tik svarīgs, savukārt 18% domā, ka nekopti zobi varētu būt par iemeslu, kāpēc kandidātam tiek atteikts. 16% norādījuši atbilžu variantu “Netradicionāls matu sakārtojums”, 7% “Nekoptas rokas” un arī “Sejas defekti”, bet 6% “Tetovējumi”. Pavisam neliels skaits atzīmējuši “Pīrsingi” (4%), “Nesportiska figūra” (2%) un “Garums” (1%).
K. Kolosovs: “Darbinieku izvērtēšana pēc konkrētām ārējām īpatnībām, pirmkārt, ir atkarīga no darbības nišas. Piemēram, ir būtiski, lai pārdošanas vadītājs rūpētos par sava apģērba un matu tīrību, jo regulāri jātiekas ar klientiem vai sadarbības parteriem. Tāpat, ja viesmīļiem nebūs savākti mati, lai tie nenokļūtu ēdienā, vai koptas rokas, tas var liecināt par uzņēmuma nekompetenci un radīt šaubas potenciālajos klientos. Darbinieka izskats, stāja un runas veids veido pirmo iespaidu par uzņēmumu, kas noteikti ir būtisks aspekts. Tomēr nav pieļaujama kandidātu izvērtēšana pēc tā, kuram ir modernāks apģērbs vai stilīgāks matu griezums.”
Aptaujā piedalījās 600 respondentu ar vidējo vecumu 33 gadi.
Atslēgvārdi: