8 iemesli, kas darba meklētājus attur kandidēt uz izsludinātajām vakancēm
Darba attiecību nodibināšana ir abpusējs process, kurā iesaistīts darba devējs un kandidāts. Tāpēc gan vienai, gan otrai pusei jābūt gatavai komunikācijai un sevi jāprot prezentēt jeb, vienkāršāk runājot, jāprot pastāstīt par sevi saistoši, vienkārši un saprotami.
Reizēm, meklējot atbilstošāko darbinieku vakantajai vietai, darba devēji neaizdomājas par to, cik būtiski ir pareizi izklāstīt informāciju, pastāstīt par sevi, lai potenciālajam darbiniekam būtu skaidrs gan par pozīciju, gan par to, ko no viņa šajā pozīcijā sagaida, gan kādus ieguvumus var tas dot abām pusēm.
Turpmāk apkopoti astoņi iemesli, kas varētu atturēt darba meklētājus pieteikties vienai vai otrai izsludinātajai vakancei, izvietotajam darba sludinājumam.
1. Vakances nosaukums vai darba apraksts ir pārāk sarežģīts, nesaprotams
Lielākais Lielbritānijas darba un karjeras vortāls Monster aptaujāja 2000 darba meklētājus, lai noskaidrotu, kas ir galvenie iemesli, ka attur kandidēt uz izvietotajiem darba sludinājumiem. 57% minēja žargonvārdu lietojumu sludinājuma tekstā, kas nerada par uzņēmumu priekšstatu kā par nopietnu darba devēju. 64% kā iemeslu minēja nesaprotamu vakances nosaukumu, bet 40% pat atzina, ka regulāri redz sludinājumu nosaukumus, kas neparāda vakances būtību.
Vakances nosaukuma nepareizs lietojums ne tikai atbaida potenciālos kandidātus, bet arī veicina darba sludinājuma pazušanu darba vortālos izvieto darba piedāvājumu vidū. Meklējot tirdzniecības menedžera, klientu konsultanta vai pārdevēja amatu neviens nerakstīs meklētāja logā „pārdošanas tīģeris”, „tirgus guru” vai citus līdzīgus poētiskus apzīmējumus.
Vai esam pret radošiem darba sludinājumiem? Protams, nē! Taču arī oriģināli vai dizainiski krāšņi veidotā darba sludinājumā jāparādās skaidram un saprotamam vakances nosaukumam.
Ja ārzemju darba meklētāji pamatā min nesaprotamus vakanču nosaukumus, tad Latvijas darba meklētāji visbiežāk sūkstās par neskaidrām prasībām darba aprakstā sludinājuma tekstos. Darba un karjeras vortāla CV Market Latvia š.g. oktobrī veiktajā aptaujā par komunikācijas kultūru starp darba devējiem un darba meklētājiem pēdējie min sekojošus nesaprašanās iemeslus:
- darba sludinājumā netiek norādīti visi pienākumi vai veicamie darbi (realitāte cita nekā sniegtais apraksts);
- netiek skaidri formulēts no darba devēja puses, ko sagaida no jaunā darbinieka;
- meklē „universālu” darbinieku, kurš uzņemsies dažādus papildus pienākumus (pat dažkārt nesaistītu darbības jomu).
2. Darba sludinājums tiek publicēts pārāk ilgu periodu
Kandidēt uz kādu vakanci attur arī fakts, ka konkrētais darba sludinājums tiek publicēts vairākus mēnešus pēc kārtas. Tas rada zināmas aizdomas par darba devēja drīzāk nepamatotu nekā pamatotu prasīgumu vai pat aizdomīgumu pret kandidātiem, kas piesakās uz izsludināto vakanci.
Optimāls vakances publicēšanas periods ir viens mēnesis, bet, ja viena vai pusotra mēneša laikā neizdodas aizpildīt vakanci, tad nozares speciālisti iesaka ieturēt pauzi pirms vakance atkārtoti tiks publicēta vai arī izvēlēties citu vakances izvietošanas resursu.
3. Vai runājat par stabilitāti un izaugsmes iespējām darba aprakstā?
Tas īpaši svarīgi maziem un vidējiem uzņēmumiem, kuru zīmoli nav starptautiski atpazīstami un viens pats nosaukums neliecina par finansiālu un visādu citādu stabilitāti tirgū. Ja pašā sākumā kandidāts neredz izaugsmes iespējas vai to, ko viņš šajā uzņēmumā darīs pēc pieciem, desmit gadiem, tad nedrošība par rītdienu attur no kandidēšanas uz izsludināto vakanci.
4. Netiek atspoguļota uzņēmuma korporatīvā kultūra
Vide, kurā būs jāstrādā ir būtiska, jo pat pietiekami labs atalgojums ilgākā periodā nevar atsvērt negācijas, nesaskaņas vai nesakārtotību, kas valda kolektīvā vai attiecībās padotais-tiešais vadītājs. Padomājiet, kā sevi pozicionējat – atturīgs un lietišķs uzņēmums, draudzīgs un atvērts, neformāls un radošs? Tādam jābūt arī darba sludinājumam un darba aprakstam.
Ja šīs informācijas par uzņēmumu nebūs, tad absurds ir jautājums intervijas laikā, ko jaunu plānojat ieviest, kas patīk mūsu uzņēmumā, bet ko gribat mainīt. Kā lai atbild, ja es jūs nepazīstu?!
Profesionālie darba sludinājumu vortāli piedāvā darba devējam ne tikai izvietot vakances, bet arī pastāstīt par sevi. Piemēram, CV Market Latvia savā vortālā www.cvmarket.lv piedāvā pievienot sludinājumam īsu aprakstu par uzņēmumu, saites uz mājas lapu, korporatīvo blogu vai sociālajiem tīkliem, fotogrāfijas un video materiālus, lai kandidāts neklātienē varētu iepazīties ar uzņēmumu.
5. Cik viegli vai grūti ir pieteikties vakancei?
Būtiski, lai darba meklētājs ar dažu darbību palīdzību varētu pievienot un nosūtīt savu CV vai pieteikuma vēstuli darba devējam. Elektroniskās kandidēšanas sistēmas mūsdienās piedāvā daudz un dažādu variantu, ieskaitot CV sastādīšanu, koriģēšanu, labošanu, papildināšanu, kā arī atbilstošas motivācijas vēstules izveidi. Turklāt caur elektronisko kandidēšanas sistēmu sūtītais pieteikums nepazūd, bet tiek saglabāts pakalpojuma sniedzēja – karjeras vortāla datu bāzē, kuru jebkurā brīdī var izmantot darba devējs.
Tāpēc, sastādot darba sludinājumu, padomājiet, kā gribat saņemt pieteikumus. Vai lai tie haotiski sabirst jūsu e-pastā un ieklīst starp daudzām citām elektroniskajām vēstulēm, vai arī tomēr izmantosiet darba un karjeras vortālu piedāvāto vai paša uzņēmuma izstrādāto pietiekami vienkāršo un ērto pieteikšanās formu.
6. Neatbildēšana uz nosūtīto pieteikumu
CV Market Latvia aptaujā 51% jeb 231 darbinieks/darba meklētājs atzina, ka gandrīz nekad nesaņem apstiprinājumu, ka CV sasniedzis adresātu, 19% minēja, ka apstiprinājumu par CV saņemšanu saņem vienmēr, 13% saņem apstiprinājumu tikai no personāla atlases uzņēmumiem, 12% saņem tikai tad, ja piesakās uz sludinājumu internetā un 5% izlīdzas ar automātisko paziņojumu par nosūtītā e-pasta atvēršanu.
Amerikas kompānija StartWire (www.startwire.com) veicot pētījumu darbinieku vidū secināja, ka 77% kandidējošo maina domas uz negatīvo pusi par uzņēmumiem, kas nesniedz nekāda veida atbildes nedz par pieteikumu saņemšanu, nedz par atlases rezultātiem. Savukārt 72% no 2000 aptaujātajiem neiesaka šo kompāniju saviem draugiem vai paziņām.
Ko vajag darīt, lai kandidējošo skaits pieaugtu nevis samazinātos, šeit ir skaidrs. Turklāt daudzi darba un karjeras vortāli, kuros tiek izvietota vakance, paredz arī iespēju nosūtīt kandidātam automātisko paziņojumu par pieteikuma saņemšanu vai atteikumus. Izmantojiet šo iespēju!
7. Vai piedāvājat elastīgas iespējas darba intervijai?
Daudzi kandidāti, kas lielākoties ir pasīvi savos darba meklējumos vai arī pašreiz strādājoši, nelabprāt kandidē uz vakancēm, ja pozitīvas atbildes gadījumā būs jāatprasās no darba vai jāmaina savs ikdienas režīms vai jābrauc tālu, lai piedalītos darba intervijā. Tāpēc lietderīgi padomāt par personāla vadītāja fleksiblāku darba laiku (nevis no 9:00 – 17:00), kā arī par attālinātām interviju iespējām, piemēram, izmantojot Skype.
8. Pārāk ilgstošs atlases process
Kandidēt uz vakancēm uzņēmumā, kas slavens ar daudzu atlases kārtu darba intervijām, kas savukārt ir izstieptas uz trim vai vairāk mēnešiem, uzdrošināsies retais un tikai uz īpašām amata pozīcijām. It īpaši nepiemērots ilgstošs atlases process ir pārdošanas cilvēkiem, klientu menedžeriem, kas pieraduši dzīvē ātri virzīties uz priekšu un ātri sasniegt rezultātus.
Plānojot atlases procesu, rūpīgi pārdomājiet pieteikšanās un interviju secību, kas piemērots un atbilstošs konkrētajai amata pozīcijai. Brīdiniet un stāstiet par to potenciālajiem kandidātiem, lai tie varētu rēķināties ar saviem laika resursiem.